Menuntut
ilmu merupakan satu perbuatan yang mulia menurut pandangan Islam. Walau
bagaimanapun, kaedah pendidikan yang tidak tepat menyebabkan proses penyampaian
ilmu itu tidak lancar. Oleh itu amat penting untuk mengetahui kaedah pendidikan
yang digariskan bertepatan dengan syariat Islam. Dalam tulisan ini,
perbincangan akan dilakukan berkisar tentang kaedah pendidikan al-Ghazali dalam
Kitab Ihya’ ‘Ulum al-Din.
Biografi
Al-Ghazali
Nama sebenar al-Ghazali ialah Hujjah al-Islam al-Imam Abu
Hamid al-Ghazali Muhammad bin Muhammad bin Muhammad al-Tusi dan digelar sebagai
Samsuddin. Beliau dilahirkan di Tus di dalam wilayah Khurasan dalam tahun 450
Hijrah. Al-Ghazali mempunyai pengetahuan yang mantap sehingga mampu menguasai
pelbagai disiplin ilmu seperti ilmu usul, fiqh, tasawwuf, al-kalam,
al-Sunnah dan falsafah. Keperibadiannya serta kemampuannya berhujah
mampu menundukkan pihak musuh. Walaupun al-Ghazali berjaya menguasai pelbagai
disiplin ilmu, tetapi beliau tidak mempunyai latar belakang yang kuat dalam
ilmu Hadith. Al-Qardawi merujukkan faktor ini kepada tempat al-Ghazali
dibesarkan iaitu di Institusi al-Imam al-Haramain yang tidak memberi penekanan
kepada ilmu-ilmu Hadith.
Pujian terhadap al-Ghazali wajar diberikan lantaran ilmu
dan sumbangan beliau dalam bidang falsafah, yang mampu meluruskan fahaman yang
telah terpesong dengan mengusai bidang tersebut. Selain itu, al-Ghazali juga
berjaya menghidupkan semangat ijtihad dan mengkritik semua kumpulan atas
kelemahan dan unsur-unsur kufur mereka. Beliau juga mengkritik sistem
pendidikan yang merosot dan mencadangkan sebuah sistem baru untuk
diaplikasikan. Walau bagaimanapun, kritikan pula diberikan oleh Ibn Taymiyyah
yang menyatakan pemikiran al-Ghazali adalah berdasarkan peninggalan falsafah
Yunani. Walau bagaimanapun, jika diteliti sememangnya Sarjana Falsafah
mengagungkan falsafah Yunani, tetapi mereka menyelaraskan dengan nas-nas agama.
Kaedah
Pendidikan Al-Ghazali Dalam Kitab Ihya’ ‘Ulum Al-Din
Dalam
kitab Ihya’ ‘Ulum al-Din, al-Ghazali mengetengahkan sekurang-kurangnya
lima kaedah pendidikan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran.
1. 1. Kaedah
Pertanyaan
Kaedah
ini berfungsi untuk memperjelas sebarang kekaburan yang dihadapi oleh para
pelajar. Dalam kitab Ihya’ ‘Ulum al-Din, al-Ghazali mengemukakan
beberapa kisah tentang pentingnya bertanya dalam proses pembelajaran. Antaranya:
Berkata ‘Atha’ r.a: “Aku masuk ke tempat
Sa’id bin Al-Musayyab dan ia sedang menangis. Lalu aku bertanya: “Apakah yang
menyebabkan engkau menangis?” Ia menjawab: “Kerana tidak ada orang yang
menanyakan sesuatu kepadaku.”
Bagi memperkukuhkan kaedah
bertanya dalam proses pembelajaran, al-Ghazali mengemukakan firman Allah SWT
yang bermaksud:
“Bertanyalah
kepada ahli ilmu jika kamu tidak tahu.” (al-Nahl;
16:43)
Maka, daripada firman Allah SWT
ini, al-Ghazali (1988:197) berhujah seperti berikut:
“Jadi, bertanya itu disuruh. Maka
ketahuilah, bahawa memang demikian, tetapi mengenai persoalan yang diizinkan
guru, bertanya kepadanya. Bertanya tentang soal yang belum sampai tingkatanmu
memahaminya adalah tercela.”
Jika disoroti
kisah ilmuwan lampau, al-Ghazali bukan satu-satunya ilmuwan yang menggunakan
kaedah bertanya dalam pengajaran dan pembelajaran, tetapi al-Syafi’iy juga
membenarkan kaedah ini. Hal ini terbukti apabila beliau menjawab
persoalan-persoalan yang dikemukakan dalam untuk pemahaman orang yang bertanya.
Al-Syafi’iy menyatakan sepertimana berikut:
“Telah berjumpa denganku tujuh belas
orang Zindiq di jalan menuju Ghazah. Mereka bertanya, "Apa bukti adanya
Pencipta?". Aku berkata, "Jika aku mengemukakan bukti yang memuaskan
apakah kalian mau beriman?". Mereka menjawab, "Ya". Aku katakan
'Daun pohon At-Tur, rasanya, warnanya dan baunya sama. Dimakan oleh ulat yang
keluar dari perutnya adalah benang sutera. Dimakan oleh lebah yang keluar
adalah madu. Dimakan oleh kambing yang keluar adalah kotoran. Yang dimakan
adalah satu jenis makan yang keluar seharusnya juga satu jenis. Tetapi perhatikanlah
bagaimana keadaan itu berubah, nescaya itu adalah perbuatan Pencipta Alam yang
Maha Kuasa untuk merubah semuanya".
Berdasarkan kisah tersebut, jelas
bahawa al-Syafi’iy menjawab pertanyaan yang dilontarkan untuk berdakwah supaya
beriman kepada Allah SWT. Secara tidak langsung, al-Syafi’iy turut membenarkan
penggunaan kaedah bertanya dalam pengajaran dan pembelajaran.
Jelas di sini betapa pentingnya
kaedah bertanya dipraktikkan dalam proses pembelajaran. Dengan kaedah ini,
kekaburan tentang ilmu yang dipelajari dapat diperjelaskan. Apabila ilmu yang
dipelajari itu dapat difahami dengan baik, maka ilmu tersebut dapat dihubungkan
dengan kebesaran Allah SWT dan seterusnya membangunkan insaniah dalam diri para
pelajar.
2.
2 2. Kaedah Tauladan
Sepertimana
da’wah bi al-hal (dakwah dengan perbuatan) dikatakan lebih berkesan
berbanding da’wah bi al-lisan (dakwah dengan lisan), begitu juga dengan
kaedah pendidikan yang dilakukan melalui ketauladanan lebih berkesan diikuti
oleh murid berbanding dengan kaedah pendidikan melalui penyampaian ilmu secara
lisan semata-mata. Dalam Kitab Ihya’ ‘Ulum al-Din, al-Ghazali menyatakan
kaedah pendidikan melalui tauladan sebenarnya juga merupakan kaedah yang
diamalkan oleh Nabi Muhammad SAW. Hal ini berdasarkan satu kisah yang
dinukilkan dalam sebuah hadith seperti berikut:
Pada suatu hari Rasulullah SAW keluar
berjalan-jalan, lalu melihat dua majlis. Pada majlis yang pertama, mereka
berdoa kepada Allah SWT dan ingin kepada-Nya hati. Dalam majlis yang kedua
mereka mengajar manusia. Maka bersabda Nabi SAW: “Adapun mereka itu bermohon
kepada Allah SWT. Jika dikehendaki-Nya, maka dikabulkan-Nya. Jika tidak
dikehendaki-Nya, maka ditolak-Nya. Sedang mereka yang satu majlis lagi,
mengajarkan manusia dan aku ini diutuskan untuk mengajar”. Kemudian Nabi SAW
menoleh ke majlis orang mengajar, lalu duduk bersama mereka. Bersabda Nabi SAW:
“Contohnya aku diutuskan oleh Allah SWT dengan petunjuk dan ilmu, adalah
seumpama hujan lebat yang menyirami bumi. Diantaranya ada sepotong tanah yang
menerima air hujan itu, lalu menumbuhkan banyak rumput dan lalang. Diantaranya
ada yang dapat membendung air itu, lalu dimanfaatkan oleh Allah SWT kepada
manusia. Maka mereka minum, menyiram dan bercucuk tanam. Dan ada sebahagian
tempat yang rata, yang tidak membendung air dan tidak menumbuhkan rumput.”
Al-Ghazali
mengupas Hadith ini dengan menyatakan contoh pertama yang disebut Nabi SAW
adalah sebagai tamthil (perumpamaan) teladan bagi orang yang dapat
mengambil faedah dengan ilmunya. Contoh yang kedua pula merujuk kepada orang
yang dapat memanfaatkannya, manakala contoh yang ketiga pula merujuk kepada
orang yang tidak dapat mengambil apa-apa pelajaran. Daripada kupasan yang
dilakukan, boleh difahami bahawa Rasulullah SAW menjadi teladan dalam semua
perbuatan yang dilakukan.
Selain
itu kaedah ini juga disokong dengan kisah Imam Malik yang sikapnya diteladani
oleh Khalifah Harun al-Rashid, iaitu:
Imam Malik adalah seorang ulama yang
terkenal. Kehadirannya menimbulkan keinginan Khalifah Harun al-Rashid (khalifah
yang memerintah Kerajaan Abbasiyah) untuk belajar dengan beliau. Khalifah Harun
al-Rashid memerintah seorang utusan pergi menemui Imam Malik r.a. untuk
menjemput beliau datang mengajar Baginda di istana. Setelah utusan khalifah
sampai ke rumah Imam Malik r.a., beliau segera menyampaikan salam takzim
daripada khalifah dan menceritakan hasrat baginda kepada Imam Malik r.a. untuk
menjemputnya ke istana. Imam Malik r.a. hanya tersenyum sambil berkata kepada
utusan khalifah: “Ilmu itu dicari bukan mencari”. Setelah mendengar kata-kata
Imam Malik r.a., utusan tersebut terus pulang menemui khalifah di istana.
Beliau menyampaikan kata-kata Imam Malik r.a. kepada baginda. Khalifah Harun
al-Rashid memahami maksud kata-kata Imam Malik r.a. Lantas baginda bersiap
dengan singgahsananya untuk berangkat ke rumah Imam Malik r.a. Sebelum baginda
berangkat meninggalkan istana, tiba-tiba kelihatan Imam Malik r.a. telah sampai
ke istana. Khalifah menjemput Imam Malik masuk mengadap lalu baginda berkata :
“Ilmu itu dicari bukan mencari”. Mendengar kata-kata Khalifah Harun al-Rasyid
itu, Imam Malik r.a. menjawab: “Tuanku seorang khalifah yang baik dan beriman.
Justeru perintah Tuanku itu menjadi tanggungjawab hamba supaya mentaatinya”.
Akhirnya Khalifah Harun al-Rashid terus berangkat ke rumah Imam Malik r.a.
untuk belajar ilmu daripada beliau. Apabila sampai, Imam Malik r.a. terus
mengajar ilmu kepada pelajar-pelajarnya sambil duduk dibawah. Baginda terus
masuk ke majlis tersebut mengikuti ilmu yang sedang diajar sambil duduk di atas
singgahsana untuk mendengar pengajaran yang disampaikan oleh Imam Malik r.a.
Setelah menyedari keadaan tersebut, Imam Malik r.a. berkata kepada baginda :
“Ilmu lebih mulia daripada pencari ilmu”. Khalifah Harun terasa kebenaran
kata-kata tersebut, lalu baginda turun dari singgahsana tersebut untuk duduk di
bawah bersama-sama dengan orang ramai. Khalifah Harun al-Rasyid terus
mempelajari ilmu daripada Imam Malik r.a. sehingga tamat pengajiannya.
Daripada
kisah yang dinukilkan, dapat dilihat bahawa Khalifah Harun al-Rasyid meneladani
sikap rendah diri Imam Malik dalam menuntut ilmu apabila sudi untuk turut serta
duduk di bawah bersama-sama dengan orang ramai. Maka terbukti, tauladan yang
baik akan mudah diikuti oleh orang lain tanpa mengenal darjat dan pangkat orang
yang memberi tauladan.
3.
3 3. Kaedah
dari Hati ke Hati
Ilmu
yang disampaikan dari hati akan lebih mudah sampai dan terkesan ke hati orang
yang menerimanya. Kaedah pendidikan yang disampaikan tanpa disertakan hati
dalam proses pembelajaran akan menjadi hijab (penghalang) untuk
ilmu tersebut sampai ke dalam hati seorang murid. Al-Ghazali juga ada
menyatakan betapa pentingnya menyucikan hati murid yang diajar.
“Guru itu berpengurusan dalam hati dan
jiwa manusia. Yang termulia di atas bumi, adalah jenis manusia. Yang termulia
dari bahagian tubuh manusia adalah hatinya. Guru itu bekerja menyempurnakan,
membersihkan, mensucikan dan membawa hati itu mendekati Allah SWT.”
Proses
pengajaran dan pembelajaran itu sendiri merupakan suatu ibadah. Dalam
mengerjakan suatu ibadah, amat penting untuk menghadirkan hati dalam perlakuan
tersebut. Al-Ghazali menyatakan seperti berikut:
“Adapun khusyuk dan menghadirkan hati
yang menjadi amal perbuatan akhirat dan dengan itu bermanfaatlah amal zahir...”
“Ilmu yang terpenting yang disia-siakan
oleh semua orang ialah ilmu sifat hati, yang terpuji dan yang tercela
daripadanya. Kerana tidak ada manusia yang terlepas dari sifat yang tercela
seperti tamak, dengki, riya’, takabur, sombong dan sebagainya. Semuanya itu
membinasakan. Mengabaikan kewajiban tadi serta mementingkan amalan zahir, sama
seperti menggosokkan badan ketika menderita penyakit kudis dan bisul tetapi
melupakan untuk proses pengeluaran asal penyakit itu yang dari tubuh dengan
bekam dan bersihkan perut.”
“Orang kebanyakan menempuh amal zahir
tanpa menyucikan hati nurani adalah kerana amal secara zahir itu lebih mudah.”
Memang
tidak dinafikan, ibadah itu mudah dilakukan secara zahir, namun ibadah yang
lebih berkesan adalah apabila hati itu turut serta dalam perlakuan tersebut.
Selain itu, harus diingatkan tujuan pendidikan itu adalah untuk menjadikan
manusia itu hamba yang beriman kepada Allah SWT. Melalui pendidikan, manusia
akan mengenal Allah SWT dengan lebih dekat. Jika pengajaran dan pembelajaran
itu tidak lahir dari hati, bahkan lahir dari hati yang kotor, tidak mungkin
seorang murid itu akan berjaya mengenal al-Khaliq (Pencipta).
Terdapat
juga beberapa pandangan daripada ilmuwan lampau tentang pentingnya hati yang
bersih untuk membolehkan melihat dan menerima kebenaran yang disampaikan.
Antaranya:
Ibn Qayyim mengatakan: “Hati yang sihat dan hidup
jika keburukan datang kepadanya, ia lari daripadanya, membencinya dan tidak
menoleh kepadanya. Ini berbeza dengan hati yang mati, ia tidak mampu membezakan
kebaikan dengan keburukan, seperti dikatakan Abdullah bin Mas’ud r.a.,
“Binasalah orang yang tidak mempunyai hati yang mampu mengenal kebaikan dan
menolak kemungkaran”.”
Ibn Taimiyah berpendapat: “Penyakit hati itu sama
dengan penyakit badan. Ia semacam kerosakan yang terjadi di dalam hati
seseorang, sehingga merosak keinginannya. Hatinya dikuasai syubhat sehingga ia
tidak melihat kebenaran yang sebetulnya. Akibatnya, ia membenci sesuatu yang benar
dan bermanfaat serta menyukai sesuatu yang salah dan berbahaya.”
Daripada
pendapat ilmuwan lampau tersebut, dapat disimpulkan bahawa kaedah pembelajaran
bukan sahaja perlu dilaksanakan dari hati ke hati, tetapi ia juga perlu lahir
dari hati yang bersih dan suci agar mudah ilmu itu diamalkan. Apabila ilmu itu
lahir dari hati yang bersih, ilmu tersebut akan berperanan untuk menghubungkan
kehidupan dengan Allah SWT.
4. 4. Kaedah
Penaakulan
Akal
membezakan antara haiwan dengan manusia. Dengan akal, manusia boleh berfikir
akan kebesaran Allah SWT. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, amat
penting bagi seorang guru menggerakkan akal seorang pelajar untuk berfikir akan
kekuasaan Allah SWT. Al-Ghazali menukilkan:
“Dan tidaklah tersembunyi bahawa ilmu
agama adalah memahami jalan akhirat yang dapat diketahui dengan kesempurnaan
akal dan kebersihan kecerdikan. Akal adalah yang termulia dari sifat-sifat
insan. Dengan akal, manusia menerima amanah Allah SWT. Dan dengan akal jua,
manusia akan sampai ke sisi Allah SWT. Adapun tentang umum kegunaannya, maka
tidak diragukan lagi, kerana kegunaan dan kehasilannya ialah untuk kebahagiaan
di akhirat.”
“Dengan akal, manusia bersedia menerima
berbagai macam ilmu nadhari (ilmu yang memerlukan pemikiran) dan untuk mengatur
usaha-usaha yang pelik yang memerlukan kepada pemikiran. Akal itu seolah-olah
suatu cahaya yang dimasukkan ke dalam hati yang disediakan untuk mengetahui
bermacam-macam hal.”
“Hakikat akal itu ialah ilmu pengetahuan
yang timbul ke alam wujud pada diri anak kecil yang dapat membezakan tentang
kemungkinan barang yang wujud dan barang yang tidak wujud.”
Dengan
menggerakkan akal murid untuk berfikir, murid akan lebih mudah memahami perkara
yang dipelajari dengan menghubungkan dengan kebesaran Allah SWT. Kaedah penaakulan
juga digunakan oleh para ilmuwan lain pada zaman dahulu untuk memberi kefahaman
kepada orang awam tentang persoalan yang diketengahkan. Sebagai contoh
dibawakan kisah yang berlaku pada al-Syafi’iy seperti berikut:
“Seseorang berkata kepada al-syafi’iy
tentang al-Qur’an: ‘Apakah ia Khaliq?’. Beliau menjawab: ‘Bukan’. Orang itu
bertanya pula: ‘Jadi, ia makhluk?’. Beliau menjawab: ‘Bukan’. Orang itu berkata
lagi: ‘Jadi selain makhluk?’. Maka jawab al-syafi’iy: ‘Ya’. Lalu orang itu
kembali bertanya: ‘Apa buktinya kalau al-Qur’an bukan makhluk?’. Beliau pun
mengangkat kepalanya kemudian berkata: ‘Anda mengakui al-Qur’an itu kalan
Allah?’. Orang itu menjawab: ‘Ya’. Lalu al-syafi’iy menegaskan: ‘Anda telah
mengetahui tentang masalah ini melalui firman Allah SWT:
“Dan jika seseorang dari golongan
musyrikin itu meminta perlindungan kepadamu, maka lindunglah ia supaya ia
sempat mendengar Kalam Allah, kemudian hantarkan ia ke tempat yang aman. Yang
demikian itu disebabkan mereka adalah kaum yang tidak mengetahui”. (Al-Taubah, 9:6)
Seterusnya al-syafi’iy bertanya, ‘Anda
mengakui bahawa Allah SWT ada dan telah ada Kalam-Nya, atau Allah SWT ada dan
belum ada Kalam-Nya?. Lelaki itu menjawab: ‘Allah SWT telah ada dan telah ada
Kalam-Nya’. Mendengar jawapannya seperti itu al-syafi’iy pun tersenyum dan
berkata: ‘Hai ahli Kufah, anda semua telah terlalu jauh terlibat dalam perkara
besar ini. Jika anda semua mengakui bahawa Allah SWT telah ada sebelum segala
sesuatu dan telah ada Kalam-Nya, maka dari mana kamu persoalkan apakah Kalam
itu Allah SWT? Atau selain Allah SWT? Atau bukan Allah SWT?’. Maka orang itu
terdiam lalu pergi.”
Dalam
al-Qur’an juga ada disebutkan penggunaan akal untuk melihat kebesaran alam.
Allah SWT berfirman yang bermaksud:
“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi
neraka Jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi
tidak dipergunakan untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata
(tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah) dan
mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar
(ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih
sesat lagi. Mereka itulah orang yang lalai”. (Al-A’raf,
7:179)
Oleh
itu, penekanan penggunakan akal dalam proses pembelajaran amat penting untuk
dititik beratkan. Dengan penggunaan akal, para pelajar dapat menghubungkan
terus ilmu yang diperoleh dengan kebesaran Allah SWT jika dibimbing dengan
kaedah yang tepat.
Penutup
Maksud
sebuah kalam,
“Ilmu
itu cahaya daripada Allah. Memancar keluar melahirkan amal dan memancar ke
dalam menzahirkan iman.”
Walau
bagaimanapun apa kaedah yang digunakan untuk meastikan ilmu itu dapat
disalurkan dengan baik mesti diperhalusi. Oleh itu kaedah pendidikan yang
disyorkan al-Ghazali tepat menggambarkan bagaimana ilmu itu boleh disampaikan
kerana kaedah yang al-Ghazali kemukakan bukan sahaja membangunkan insan malahan
turut melibatkan pembangunan insaniah para pelajar.
No comments:
Post a Comment